DEBUT TRIO JUTH WITH SCHUBERT, SCHUMANN, AND MOZART
F. Schubert - Trio No. 2 in E flat major, op. 100 (D929) W.A. Mozart - Sonata for violin and piano in A major, K 305 R. Schumann - songs from Dichterliebe
EN: Duo HeT formed in 2009 when Hebe and Takashi where both studying choral conducting at the Conservatorium van Amsterdam. A fine musical click and a mutual respect for each other's musical talents keep this duo relevant and active. Takashi and Hebe have recently been joined by baritone/cellist Jussi Lehpituu to form Trio JUTH. Their first program includes Schubert's monumental piano trio op. 100 and works by Schumann and Mozart. This trio distinguishes itself from other piano trios in that both string instrumentalists are also professional singers. Both instrumental and vocal compositions will be included in future programs.
NL: Duo HeT bestond in 2009 toen Hebe en Takashi elkaar ontmoette tijdens hun studie koordirectie aan het Conservatorium van Amsterdam. Ze spelen al jaren kamermuziek en genieten van een muzikale klik en wederzijdse respect voor elkaar's muzikale ideeën. Ze zijn recent aangevuld door bariton solist en cellist Jussi Lehpituu, en dat ensemble heet nu Trio JUTH. Hun debut programma bevat werken van Schubert, Mozart, en Schumann. Het bijzondere aan Trio JUTH is dat beide strijkinstrumentalisten ook professioneel zangers zijn. Programmering wordt dus gevuld door instrumentale én vocale werken.
Kort bio musici
Jussi Lehpituu Jussi Lehtipuu (bariton) studeerde zang en cello aan de Sibelius Academy in Helsinki en zette zijn studie voort in Amsterdam bij de Dutch National Opera Academy. Hij behaalde zijn master met de vertolking van de rol van Guglielmo in Mozarts Così fan tutte in 2009. In datzelfde jaar zong hij Aeneas in een productie van Purcells Dido and Aeneas bij Opera Zuid. Sindsdien was Jussi Lehtipuu te beluisteren in diverse operarollen, zowel in binnen- als buitenland, zoals in C. Vivier’s werk Kopernikus met De Nederlandse Opera in 2014. In 2016 zong hij de rol van Schaunard in Puccinis La Bohème en in 2019 de rollen Apollo en Plutone in Monteverdis L'Orfeo. Ook is Jussi regelmatig te horen in het oratoriumrepertoire van o.a. Bach, Händel en Mozart. In voorjaar 2018 stond o.a. optredens op het programma ook met Holland Baroque en Finnish Baroque Orchestra. Bovendien zong hij met diverse orkesten en ensembles, waaronder Les Talents Lyriques & Ensemble Matheus in Frankrijk, The Harp Consort in Duitsland en nog met De Nederlandse Bachvereniging en Silbersee (ook als cellist) in Nederland. Hij heeft diverse recitals gegeven met o.a. liederen van Schubert, Schumann, Haydn onder begeleiding van fortepianist Petra Somlai en andere kamermusici. In het seizoen 2015-2016 werkte hij mee aan twee nieuwe werken: hij zong de titelrol in Gilgamesj bij Hollands Diep, en van de componist Jamie Man voerde hij in Lissabon, Portugal, het werk Play uit in samenwerking met het Orquestra Gulbenkian met dirigent Hannu Lintu. In 2019 werkte Jussi ook met het Toonkunstorkest Leiden en soleerde onder leiding van Hebe de Champeaux.
Takashi Mizumoto Na zijn studie musicologie aan de Kobe University, verhuisde hij naar Londen en studeerde koordirectie bij P. Spicer aan het Royal College of Music. Ondertussen studeerde hij ook piano bij N. Kawai en H. Takenouchi en hield hij talrijke kamermuziekconcerten in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Griekenland en Japan. Hij voltooide zijn studie koordirectie aan het Conservatorium van Amsterdam bij J. Vermunt en J. van Veldhoven en behaalde ook het pianodiploma bij W. Brons. Takashi geniet van zijn drukke carrière als dirigent, pianist en zanger. In 2017 trad hij als solist op met Mozarts Pianoconcert nr. 24 met Leiden Sinfonietta en in 2014 sloot hij zich aan bij een professioneel koorproject Meester en Gezellen. Deze veelzijdige muzikale ervaringen geven hem nog meer kracht.
Hebe de Champeaux Hebe de Champeaux is een Nederlands/Amerikaanse dirigent, mezzosopraan en violist. Ze begon viool te spelen op 4-jarige leeftijd. Ze voltooide haar Bachelor of Music-graad in viooluitvoering cum laude aan de San Francisco State University, waar ze uitgebreide kamermuzieklessen kreeg van het Alexander String Quartet. Daarna behaalde ze haar Master of Music in orkestdirectie aan de Indiana University Bloomington en een Bachelor of Music in koordirectie aan het Conservatorium van Amsterdam. Haar orkestdirectie studie voltooide ze met een orkest- en koorprogramma, waaronder Stravinsky's Le Sacre du Printemps, de Psalmensymfonie en het motet Singet dem Herrn van J.S. Bach. Ze studeerde orkestdirectie bij Imre Pallo, Thomas Baldner, Yair Samet en koordirectie bij Jos Vermunt en Jos van Veldhoven. Ze studeerde zang bij Hein Meens, Pierre Mak, James McCray, Esther Linssen, Capucine Chiaudani en Ira Siff. Tijdens haar studie aan de Indiana University was ze de Graduate Assistant voor het seizoen van het IU Opera Theater 2004-2005, waaronder de opera's Tosca, Les Dialogues des Carmélites, die Zauberflöte, La Bohême en La Cenerentola. Ook volgde ze masterclasses dirigeren bij Kurt Masur (Masterclass Beethoven in Bonn), Jorma Panula (Amsterdam, orkest), Boris Hinchev (opera in Bulgarije), Colin Metters (St. Petersburg) en vocale workshops oude muziek bij Rebecca Stewart , Adrian van der Spoel en Gabriël Garrido. In 2007 won ze de Juryprijs op de Bela Bartok International Opera Conducting Competition en in 2009 ontving ze een eervolle vermelding van de Taki Concordia Conducting Fellowship voor vrouwelijke dirigenten. Hebe was gastdirigent/violist bij het Roemeense Opera House in Cluj bij de productie van Piazzolla's tango-opera Maria de Buenos Aires in 2008, nadat ze in 2006 dezelfde productie in Bloomington had uitgevoerd met haar eigen ensemble, ExArt. In Nederland dirigeerde ze het Promenade Orkest, Continuo Rotterdam en Florilegium Musicum in samenwerking met enkele grote oratoriumkoren. In het buitenland dirigeerde ze de St. Petersburg State Academic Orchestra tijdens een masterclass en uitvoering van Mahlers 5e symfonie en de Bulgaarse Staatsopera tijdens een masterclass en uitvoering van Puccini's Madame Butterfly. Hebe zingt ook bij de professionele kamerkoren Cappella Amsterdam en Studium Chorale en is recentelijk toegetreden tot het Amsterdam Baroque Choir en het nieuwe professionele vocale kwartet Hollands Collectief. Hebe is ook gepassioneerd over het delen van haar liefde voor muziek met kinderen. Ze richtte een kinderkoor op in Amsterdam en speelt veel kamermuziek met haar eigen kinderen, Eva (viool, 10 jaar) en Abel (cello 9 jaar). Hebe geeft tijdens de zomermaanden met veel plezier muziekworkshops bij Buitenkunst. Sinds de corona-lockdowns stort ze zich als multi-instrumentalist, zanger en componist ook in het opnemen van thuismuziek.